איך מוציאים ספר לאור, או: מה צריך לדעת לפני שחותמים עם מו״ל

- איך מוציאים ספר לאור, או: מה צריך לדעת לפני שחותמים עם מו״ל -

כותב יקר, קודם כל ברכות. טפח לעצמך היטב וחזק על השכם. לא בכל יום מתפנה אדם לעצמו, להרהוריו, לרעיונותיו, לעולמו הפנימי, ובוחר לעצמו את המילים הנכונות, המדויקות, לבטא את כל הגודל והיופי הזה. כבוד!

שנית, תלה שלט גדול מעל שולחן הכתיבה שלך: “לא לשכוח ליהנות”. גם מהדרך להוצאה לאור של הספר שמונח אצלך במגירה.

המסע להוצאה לאור שונה במהותו מתהליך הכתיבה. הוא יכול להיות מאתגר ומלא בסימני שאלה או, אם כך בוחרים להתייחס אליו,יכול להיות מהנה, מלמד, מפתח ומעשיר. אנחנו כאן כדי לעזור לך לענות על השאלה ״איך מוציאים ספר לאור״, איך לגשת לתהליך בצורה מעשית ומפוכחת, וכדי לעשות לך סדר בראש בבואך לערוך שופינג בין המו״לים השונים.

עם הספר

כשישבת לבד על יד שולחן הכתיבה, שעות רבות וארוכות, היית סוליסט. לבדך במרכז העניינים. בהגיעך לחנויות הספרים אתה חובר לעשרות אלפי כותבים אחרים שנמצאים יחד עמך בחנויות. קודם כל welcome. ברוך הבא, אתה בחברה טובה.

חשוב שתדע אל נכון את הנתונים: בכל חודש יוצאים לאור בישראל כ-400 כותרים חדשים. אנחנו אכן עם הספר. ספרך הוא אחד מהם, בתוך חנויות ספרים מוצפות ועמוסות לעייפה. אנו מנסים להכין אותך לכך שלא הכול תלוי בך ובגללך. יש נתוני שטח, שמוכתבים לך מבחוץ וקובעים במידה רבה את גורל ספרך. אתה משחק בתוך השדה הזה כמיטב יכולתך, לא שוכח את ההומור שלך, ומה שיוצא אני מרוצה. ולמה? כי אתה את שלך כבר קיבלת. הגמול על הכתיבה הוא הכתיבה עצמה. כל השאר בונוס.

מהזכויות על כתב היד ועד יחסי הציבור - כל מה שצריך לבדוק

נפתח בנקודה החשובה ביותר והיא: וודא שאתה נשאר בעל הזכויות על כתב היד שלך. אל תסכים להסכם ששולל ממך את הזכויות ומעביר אותן אל המו״ל. יש מספיק הוצאות לאור שמשאירות את הזכויות בידך, אין כל סיבה לבחור במו”ל אשר נוהג אחרת.

כמו תמיד, חשוב להפריד בין הבטחות המתעופפות באוויר ובין הסכם כתוב ומחייב. יש להם צבעים שונים לגמרי, זהה אותם והבדל ביניהם. אתה רוצה לדעת לְמה המו״ל שלך מתחייב מבחינת כל הנקודות הבאות:

בכמה זמן הוא מתחייב להפיק את ספרך, ומהי מידת השליטה שלך בתהליך. אתה רוצה להיות שותף מלא, מעורב ומאשר כל שלב בתהליך, מתחילתו ועד סופו.

מי מעצב את הכריכה וכמה סקיצות יוגשו לבחירתך?

איזו רמה של עריכת לשון תתבצע, ומה מידת השפעתך על התהליך הזה? אתה רוצה לשלוט בכל פסיק ולוודא מראש שכולם זוכרים שאתה אלוהי הטקסט שזה ואין בִּלתך.

מה יקרה ביום שהספר יהיה מוכן בבית הדפוס? לאילו חנויות ישלח, באילו כמויות ישלח, לכמה זמן מובטחת תצוגתו בחנויות, ובאילו מיקומים בחנויות? את כל הפרטים הללו אתה רוצה בכתב, בבולד, עם קו מתחת.

מהם אחוזי התמלוגים שאתה מקבל מכל מכירה של ספר בחנויות?

האם המו״ל מבקש לעצמו בלעדיות על ההפצה, או משחרר אותך למכירות פרטיות?

האם מירי רגב ביטלה או לא ביטלה את חוק הספרים? ובמילים אחרות, דרוש להיות היחיד שיכול לקבוע אם ספרך יוכנס או לא יוכנס למבצעי הרשתות וחנויות הספרים.

האם תערך השקה לספר? היכן, כמה, למה ומי אחראי עליה?

האם יחסי ציבור כלולים או לא בתוך הסכם ההתקשרות שלך עם המו”ל? אם כן - לְמה זה מחייב אותך ולְמה אותו?

סופרי הוצאת סטימצקי הם:

בעלי הזכויות על ספרם, כמוגדר בהסכם.

שותפים מלאים, מעורבים ומאשרים כל שלב בהפקת כתב-ידם.

נהנים מתהליך הפקה קל ופשוט, עם אנשי הצוות המקצועיים והנעימים של הוצאת סטימצקי.

מקבלים תנאי הפצה מן המעולים שיש: שנה ב-130 חנויות סטימצקי, חודש במקום של הספרים החדשים.

מקבלים תצוגה של שנה באתר סטימצקי, ניתן לקנות את הספר דרך האתר, שבו גולשים עשרות אלפי גולשים בכל חודש.

זכאים לערוך לספריהם השקה באחת מחנויות סטימצקי, בשעות הפעילות של החנות, ללא תשלום. ההשקות מתפרסמות בדף הפייסבוק של סטימצקי, ובחנות עצמה.

זכאים למכירות פרטיות של ספרם, או בכל מקום מחוץ לסטימצקי.

רגע לפני שניפרד נזכיר כי הכתיבה עצמה היא הניצחון. חשוב לזכור כי ההתייחסות הנכונה מצדך לתהליך ההוצאה לאור כולו היא: “ירצו יאכלו, לא ירצו לא יאכלו”. אתה מבחינתך מוכרח להשמיע את קולך בעולם, ואת שלך תעשה בכדי שזה יקרה. רדיפה אחר הקוראים שיקראו את ספרך אינה חלק מן המסע הזה. הספר שלך שם בחוץ, ירצו יאכלו, לא ירצו לא יאכלו. רגע ההוצאה לאור הוא גם הרגע לשחרר את חוט העפיפון ולהניח לו לעוף בעצמו, לאן שיגיע יגיע, אתה את שלך עשית.

בהצלחה, בהנאה, להתראות בספר הבא…

- צור קשר -

 אני מסכימ/ה לקבל דוא"ל מסטימצקי הוצאה לאור

- טיפים לקראת פרסום ספר -

הנה חלק מהפרטים החשובים שצריך לקחת בחשבון לפני שמחליטים אם להוציא לאור ספר

  • אין לך סיבה לחשוש
    מלשלוח את כתב היד שלך

    הסופרים הגדולים ביותר השליכו
    את ספר הביכורים שלהם למגרה.
    אנחנו לא רוצים לפספס את
    הסופר הבא…

  • אם מישהו אומר
    “זה לא יעניין אף אחד”

    הוא שוכח כי כולנו רקמה
    אנושית אחת חיה, הכל משותף
    ומעניין את כולם, גם הפרטים
    הקטנים, תהליך ההוצאה לאור
    מתאים לכולם.

  • מומלץ מאד

    לתת לכמה שיותר אנשים
    שאוהבים אותך לקרוא את כתב
    היד ולחייב אותם להאיר ולהעיר.
    ביקורת שבאה מאהבה, כלום
    לא ישווה לה.

  • אין טעם להפעיל צנזורה

    כגון “מה אמא שלי תגיד אם
    היא תקרא את זה???”.
    זה לא משרד החינוך!
    זוהי יצירה!!!
    וכמו לנו האנשים, גם לה
    יכולים להיות צדדים אפלים…

  • כדאי לך לחשוב על הנצח

    ספר הוא משהו שישאר אחריך,
    ערכי, חשוב וחד פעמי.
    חבל שהמתנה הזאת תימנע
    מבני משפחתך.