איך לכתוב ספר: כך תכתבו פרק ראשון מצוין

איך לכתוב ספר: כך תכתבו פרק ראשון מצוין

איך לכתוב ספר: כך תכתבו פרק ראשון מצוין

אם יצא לכם אי פעם לקרוא מדריך מקצועי לכתיבת קורות חיים, אתם ודאי מודעים לעובדה שישנן אינספור טעויות שיכולות לגרום לכך שגם מועמד ראוי, לא יגיע לשלב הריאיון. במובן מסוים, הפרק הראשון של הספר שלכם מזכיר את קורות החיים, שכן תפקידו לשכנע את הלקטור שיושב בהוצאת הספרים, שמדובר בכתב יד ראוי, ששווה להשקיע בו. למעשה בדיוק כפי שישנן טעויות שיכולות לגרום לכך שמועמדים ראויים ייפסלו על הסף, כך גם ישנן טעויות קריטיות, היכולות להוביל לזה שספר ראוי ומוצלח, לא יזכה לראות אור. במאמר שלפניכם ריכזנו כמה כללים חשובים, שיסייעו לכם לכתוב פרק ראשון איכותי, שימקסם את סיכויי הקבלה של כתב היד שלכם בהוצאה לאור.

הציגו את הדמות הראשית

מומלץ ביותר לפתוח את הפרק הראשון עם סצנה המערבת את הגיבור הראשי. ישנם ז’אנרים שבהם ניתן בהחלט לפתוח את היצירה עם סצנה שבה הגיבור לא בהכרח מעורב, אבל כשמדובר ברומן, הכללים מאוד ברורים: עלינו להכיר את הדמות הראשית ועליה לעניין אותנו מספיק כדי שנרצה להמשיך לקרוא מעבר לפרק הראשון. שימו לב – אתם לא חייבים לשפוך כבר בפרק הראשון את כל המידע הביוגרפי שנוגע לדמות הראשית, אבל הקורא צריך לדעת מספיק בשביל שיהיה לו אכפת ממנה.  מעבר להצגת הנתונים הבסיסיים של הכי חשוב בפרק הראשון הוא לספק מידע בנוגע לתחושות ולרגשות שלה, תוך מתן עדיפות לכאלו שיגרמו לקורא להזדהות וייצרו עניין.

כדאי גם להציג לפחות חולשה אחת בפרק הראשון, אך מומלץ שלא לבחור באנוכיות, יבבנות או תודעה של קורבן: הדמות הראשית צריכה להיות אמיצה מספיק, בשביל שהקורא יבין שהיא בעלת פוטנציאל לעשות את הדבר הנכון בבוא הזמן.

הציגו את האנטגוניסט

האנטגוניסט הוא מישהו (או משהו), שמונע מהדמות הראשית (הפרוטגוניסט), להשיג את מטרתה ושנמצא עמה בקונפליקט. יש להבדיל בין האנטגוניסט לבין הנבל הקלאסי המככב בסיפורי המסתורין ובחוברות הקומיקס, שכן האנטגוניסט יכול להיות למשל נטייה פנימית שטבועה בגיבור הראשי (כמו התמכרות), קבוצה של אנשים ואפילו חוקים חברתיים. האנטגוניסט יכול גם להיות כוח טבע כמו סופת שלגים לצורך העניין או סופת הוריקן.

ככול שהאנטגוניסט עוצמתי יותר בהשוואה לדמות הראשית בתחילת הספר, כך רמת העניין של הקורא צפויה להיות גבוהה יותר. ישנם סופרים מתחילים הבוחרים להציג את האנטגוניסט בשלב מאוחר יחסית בסיפור ולאו דווקא בפרק הראשון וייתכן שגם אתם מאמינים שהדמות הראשית שלכם ראויה ליריעה רחבה מאוד בטרם יוצג לקורא האנטגוניסט, אך זכרו שכתב היד שלכם נשלח אל הוצאת ספרים שבה רוב הסיכויים שיעברו אך ורק על הפרק הראשון של הספר.

הציתו את הקונפליקט

בלי אנטגוניסט לא ניתן לייצר קונפליקט ובלי קונפליקט לא ניתן ליצור עניין בקורא, שכן הקונפליקט הוא הדלק שמניע את העלילה. לכן חשוב להציג את הקונפליקט כבר בפרק הראשון, כדי להבטיח שהקורא ירצה להמשיך לקרוא גם את הפרק השני ואת אלו שבאים אחריו. הקונפליקט צריך להופיע לא רק בסצנה הפותחת את הספר, אלא להיות נוכח ברקע לכל אורך הדרך, כמו מתח שיש לפרוק או קשר שיש להתיר. ספקו לקורא מספיק מידע בנוגע לרצון המיידי של הדמות הראשית וכן ספקו רמזים בנוגע למטרת העל שלו ולכוחות שיעמדו לו למכשול בדרך להשגת המטרה. לא תמיד כדאי לחשוף את מטרת העל של הדמות הראשית כבר בפרק הראשון, אבל לכל הפחות עליכם להתוות מטרה כזו או אחרת, שתוביל בהמשך למטרת העל.

הציגו את יתר הדמויות החשובות

בפרק הפותח חשוב להציג את דמויות המפתח שישחקו תפקיד חשוב בעלילה ולהימנע מ”בזבוז” של מילים על דמויות לא חשובות או שוליות. הקורא מבין באופן אוטומטי שהדמויות המוצגות בפרק הראשון, הן אלו שעתידות ללוות אותו לאורך הקריאה ולכן אם יש לכם דמויות חשובות, אל לכם להצניע אותן בעמודים הפנימיים של הספר ואל לכם להעמיס את העמודים הראשונים במגוון דמויות מעניינות שלא יפציעו שוב בהמשך.

גלו לקורא מה הוא הנושא המרכזי של הספר

אתם לא חייבים לחשוף את הנושא שבו עתיד לעסוק הספר בצורה ברורה ומאולצת כבר בדפים הראשונים, אך בהחלט מומלץ לספק רמז מטרים מעניין (סופרים גדולים יכולים לעשות זאת כבר במשפט הפותח את הספר). בנוסף, חשוב לתת את הטון שילווה את העלילה בשלב כמה שיותר מוקדם: אם מדובר בספר קליל וקומי, הימנעו מלפתוח עם סצנה כבדה מאוד או מותחת מאוד ואם הספר עוסק בפרשייה רצינית וחשובה, אל תתחילו אותו בסצנה קלילה והומוריסטית. כדאי גם כן לספק בשלב כמה שיותר מוקדם, מידע הנוגע למיקום של ההתרחשויות ולמועד שבו העלילה מתרחשת. היו ערים לכך שלקטור שבתום הפרק הראשון לא יבין עדיין במה הספר עוסק, ככול הנראה לא יעביר את כתב היד הלאה.

Comments are closed.

- צור קשר -

 אני מסכימ/ה לקבל דוא"ל מסטימצקי הוצאה לאור

- טיפים לקראת פרסום ספר -

הנה חלק מהפרטים החשובים שצריך לקחת בחשבון לפני שמחליטים אם להוציא לאור ספר

  • אין לך סיבה לחשוש
    מלשלוח את כתב היד שלך

    הסופרים הגדולים ביותר השליכו
    את ספר הביכורים שלהם למגרה.
    אנחנו לא רוצים לפספס את
    הסופר הבא…

  • אם מישהו אומר
    “זה לא יעניין אף אחד”

    הוא שוכח כי כולנו רקמה
    אנושית אחת חיה, הכל משותף
    ומעניין את כולם, גם הפרטים
    הקטנים, תהליך ההוצאה לאור
    מתאים לכולם.

  • מומלץ מאד

    לתת לכמה שיותר אנשים
    שאוהבים אותך לקרוא את כתב
    היד ולחייב אותם להאיר ולהעיר.
    ביקורת שבאה מאהבה, כלום
    לא ישווה לה.

  • אין טעם להפעיל צנזורה

    כגון “מה אמא שלי תגיד אם
    היא תקרא את זה???”.
    זה לא משרד החינוך!
    זוהי יצירה!!!
    וכמו לנו האנשים, גם לה
    יכולים להיות צדדים אפלים…

  • כדאי לך לחשוב על הנצח

    ספר הוא משהו שישאר אחריך,
    ערכי, חשוב וחד פעמי.
    חבל שהמתנה הזאת תימנע
    מבני משפחתך.